03.11.2025
Kampanja „Mikrofinansiranje za starije preduzetnike“
Otključavanje neiskorišćenog potencijala
Nakon uspješnih kampanja koje su isticale žensko i omladinsko preduzetništvo Mikrokreditna fondacija EKI i Mikrokreditno društvo EKI pridružili su se kampanji „Mikrofinansiranje za starije preduzetnike“. Centar za mikrofinansije (MFC) zajedno sa 17 partnera sada usmjeravaju pažnju na grupu koja se često zanemaruje kada je riječ o pokretanju biznisa – starije osobe.
Ovogodišnja kampanja, Mikrofinansiranje za starije preduzetnike, u kojoj učestvuje EKI, se oslanja na uvide iz OECD-ovog izvještaja The Missing Entrepreneurs („Preduzetnici koji nedostaju“) i prikazuje inspirativne priče iz mikrofinansijskih institucija širom Evrope. Cilj? Podizanje svijesti, razmjena znanja i zagovaranje politika koje podržavaju starije preduzetnike.
Zašto stariji preduzetnici?
Evropska populacija zdravih, vještih starijih osoba raste. Mnogi imaju vrijeme, iskustvo i finansijske mogućnosti da ostanu ekonomski aktivni — ali se mali broj odlučuje da pokrene sopstveni biznis. U 2022. godini nedostatak takvih preduzetnika (starosti od 50 do 64 godine) bio je 145% veći od broja onih koji su zaista bili uključeni u rane faze preduzetništva u EU, te 103% veći u okviru OECD-a. Kada bi seniori bili aktivni u preduzetništvu kao muškarci od 30 do 49 godina, EU bi imala 5,5 miliona više starijih preduzetnika — a OECD čak 21,2 miliona.
Iako je samozapošljavanje među starijima u porastu, prelazak u preduzetništvo i dalje je rijedak. Ova nedovoljna zastupljenost čini starije osobe ključnom demografskom grupom za podršku inkluzivnom preduzetništvu.
Šta mikrofinansiranje može učiniti?
Mikrofinansijske institucije širom Evrope već pomažu starijim osobama da pretvore svoje ideje u poslovne poduhvate. Ova kampanja ističe ono što funkcioniše — i ukazuje na to šta se još može unaprijediti. Povećanjem vidljivosti, razmjenom praktičnih znanja i uključivanjem kreatora politika, cilj je ojačati ulogu mikrofinansiranja u podsticanju starosne raznolikosti u preduzetništvu.
„MFC i njegovi partneri već više od tri godine podržavaju starije preduzetnike“, izjavila je Ewa Bankowska, zamjenica direktora MFC-a. „Vjerujemo da svako zaslužuje poštenu priliku da izgradi održiv biznis — bez obzira na godine, pol, porijeklo ili radni status. Inkluzivno preduzetništvo pokreće inkluzivan rast.“
Prošlogodišnja kampanja bila je posvećena mladima. Godinu prije toga — ženama. Ove godine, fokus je na seniorima. Misija ostaje ista: proširiti pristup preduzetništvu putem mikrofinansiranja.
O izvještaju The Missing Entrepreneurs
Izvještaj The Missing Entrepreneurs, koji se objavljuje svake dvije godine, istražuje kako državne politike mogu otključati preduzetnički potencijal među nedovoljno zastupljenim grupama — uključujući žene, mlade, starije osobe, imigrante, nezaposlene i osobe s invaliditetom.
Među partnerima kampanje „Mikrofinansiranje za starije preduzetnike“su sljedeće finansijske institucije: EKI, Prima Finantare, Microinvest, Vitas30, Partner, Fondi Besa, Microsmart, Mi-Bospo, AMFI, FedInvest, NOA, Monte Credit, Moznosti, Agro and Social Fund, AMA, Kredo, Horizonti.
Više informacija o kampanji i partnerima možete pogledati na stranici Microfinance Centra pomoću linka:https://mfc.org.pl/microfinance-for-senior-entrepreneurship-unlocking-untapped-potential/